Eucharisztia

Mi az Eucharisztia (= a legnagyobb hálaadás)?

 

A legszentebb Eucharisztia (Oltáriszentség), az Úr Jézus Testének és Vérének áldozata, amelyben maga az Úr Krisztus van jelen. Ezt a szentséget azért alapított „azon az éjszakán, amelyen elárultatott” (1Kor 11,23), hogy jelenvalóvá tegye minden korban, egészen az Ő eljöveteléig a Kereszt áldozatát, és ezzel Egyházára bízta halálának és föltámadásának emlékezetét. Ezért mondja Aquinói Szent Tamás, hogy az Eucharisztia a húsvéti lakoma, amelyben Krisztust vesszük, a lélek betelik kegyelemmel és megkapjuk az örök élet zálogát; az egész istentisztelet és keresztény élet csúcsa és forrása, amely jelöli és létrehozza Isten népének egységét, és építi Krisztus testét, ezért is nevezzük Szent Ágostonnal az egység jelének és a szeretet kötelékének. A többi szentségek és az egyház apostoli tevékenységének összes művei pedig összetartoznak a legszentebb eucharisztiával, és rá irányulnak.

Jézus, miután összegyűjtötte apostolait az utolsó vacsora termébe, kezébe vette a kenyeret, megtörte és odaadta nekik, mondván: „Vegyétek és egyetek ebből mindnyájan, mert ez az én testem, mely értetek adatik.” Azután kezébe vette a borral telt kelyhet, és mondta nekik: „Vegyétek és igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem kelyhe, az új és örök szövetségé, mely értetek és mindenkiért kiontatik a bűnök bocsánatára. Ezt cselekedjétek az én emlékezetemre.”
A krisztushívők a legnagyobb tiszteletet tanúsítsák a legszentebb eucharisztia iránt, vegyenek részt tevékenyen a legfenségesebb áldozat ünneplésében, nagy áhítattal és gyakran vegyék magukhoz ezt a szentséget, és a legmélyebb imádattal tiszteljék; a lelkipásztorok az erről a szentségről szóló tanítás magyarázata során gondosan tanítsák meg a hívőket erre a kötelességükre. Egyedül az érvényesen felszentelt pap az a kiszolgáltató, aki Krisztus személyében képes az eucharisztia szentségét létrehozni.

 

Az Eucharisztia kiszolgáltatója

Az Eucharisztia kiszolgáltatója az érvényesen fölszentelt püspök vagy pap, akik Krisztusnak, a főnek személyében és az Egyház nevében cselekszenek, és akit az Egyházi Törvénykönyv ebben nem akadályoz. A papnak jogában áll a misét bárkiért, akár élőkért, akár elhunytakért felajánlani.

Azoknak az eseteknek a kivételével, amelyekben a jog szerint szabad az Eucharisztiát ugyanazon a napon többször is végezni vagy koncelebrálni, a papnak nem szabad naponta egynél többször miséznie.

Paphiány esetén a helyi ordinárius megengedheti, hogy a papok megfelelő okból naponta kétszer, sőt ha a lelkipásztori szükség úgy kívánja, vasárnap és kötelező ünnepen háromszor is misézzenek.

A pap ne mulassza el, hogy az eucharisztikus áldozat ünneplésére imádsággal kellően felkészüljön, annak végeztével pedig Istennek hálát adjon.

A szentáldozás rendes kiszolgáltatója a püspök, a pap és a diakónus, rendkívüli kiszolgálója az akolitus, valamint az erre szabályosan kijelölt krisztushívő.

A legszentebb eucharisztiát szent útravalóként a betegeknek elvinni kötelessége és joga a plébánosnak, a káplánoknak, a lelkészeknek, valamint a klerikusi szerzetes intézményekben és az apostoli élet klerikusi társaságaiban a közösség elöljárójának mindazok számára, akik a házban tartózkodnak. Szükség esetén vagy a plébános, a lelkész vagy az elöljáró legalább vélelmezett engedélye alapján tegye meg ezt bármely pap vagy a szentáldozás más kiszolgáltatója, de utólag értesíteni kell róla az említett plébánost, lelkészt vagy elöljárót.

 

 

 

A szent Eucharisztiában való részesedés szabályai és törvényei

Elsőáldozás

Szentáldozáshoz szabad és kell bocsátani minden megkereszteltet, akit a jog el nem tilt. Ahhoz, hogy a legszentebb Eucharisztiát gyermekeknek ki lehessen szolgáltatni (elsőáldozás), szükséges, hogy kellő ismerettel rendelkezzenek, és gondos felkészítésben részesüljenek, s így képességük szerint felfogják Krisztus misztériumát, és az Úr testét hittel és áhítattal tudják magukhoz venni. A halálveszélyben forgó gyermekeknek azonban a legszentebb Eucharisztiát ki lehet szolgáltatni, ha Krisztus testét a közönséges ételtől meg tudják különböztetni, és az Oltáriszentséget tisztelettel tudják magukhoz venni. Elsősorban a szülőknek, valamint azoknak, akik őket helyettesítik, továbbá a plébánosnak feladata gondoskodni arról, hogy az eszük használatára eljutott gyermekek kellő előkészítést kapjanak és – szentségi gyónás után – mielőbb táplálkozzanak ezzel az isteni eledellel; a plébános feladata arra is ügyelni, nehogy olyan gyerekek járuljanak a szentáldozáshoz, akik értelmük használatára nem jutottak el, vagy akikről úgy ítéli, hogy nincsenek kellően felkészülve.

 

Az elsőáldozási felkészítő időtartama egyházközségünkben négy év, vagyis a jelentkezéstől számított negyedik évben lesz elsőáldozó a jelentkező. A felkészítés az elsőáldozásra történő jelentkezéstől számítva négy évig tart.

 

Azok a fiatalok, akik általános iskola 7-8. osztályába járnak, külön, kétéves képzésben részesülnek.

 

A felkészítés feltételei gyermekek számára – 1-6. osztályosok számára: a) iskolai hittan; b) az első három évben havi egy találkozó a hitoktatóval plébániai keretek között, a negyedik évben kéthetente; c) ministrálásban vagy énekkarban való részvétel. A szülők a gyermekek felkészítésének időtartama alatt negyedévente (évszakonként) egyszer, négy év alatt összesen 16 alkalommal találkoznak az atyával és hitoktatókkal. Azok a szülők, akiknek gyermeke 7-8. szintén részt vesznek ezeken a találkozókon, a gyermekekkel párhuzamosan két évig. A 7-8. osztályosok ugyanazokban a feladatokban vesznek részt, mint az 1-6. osztályosok.

 

Általános törvények

  1. Aki a szent Eucharisztiát már magához vette, ugyanazon a napon ismét megáldozhat, de csak olyan eucharisztikus ünneplés keretében, melyen részt vesz. Nagyon ajánlott, hogy a hívők magán a szentmisén járuljanak a szentáldozáshoz; ha azonban megfelelő okból kérik, szolgáltassák ki nekik misén kívül, a liturgikus szertartások megtartásával.
  2. Aki a legszentebb Eucharisztiát magához akarja venni, a szentáldozás előtt legalább egy órán keresztül tartózkodjék minden ételtől és italtól; ez alól kivételt csak a víz és az orvosság jelent. Az idősek és azok, akik valamilyen betegségben szenvednek, valamint az őket gondozó személyek megáldozhatnak akkor is, ha előzőleg egy órán belül valamit magukhoz vettek.
  3. Az Egyház kötelezővé teszi a híveknek a szentmisén való részvételt minden vasárnap és a parancsolt ünnepeken, és ajánlja, hogy más napokon is vegyenek részt rajta.
  4. A szent eucharisztiába való beavatása után minden hívő köteles legalább egy évben egyszer szentáldozáshoz járulni. Ezt a parancsot a húsvéti időben kell teljesíteni, hacsak megfelelő okból egy éven belül más időpontban nem tesznek neki eleget. A bármilyen okból fakadó halálveszélyben forgó krisztushívők szent útravalóként kapják meg a szentáldozást.
  5. A szentáldozásnak feltétele a teljes közösség a katolikus Egyházzal és a kegyelem állapota, azaz a halálos bűntől való mentesség tudata. Aki tudja, hogy súlyos bűnt követett el, annak meg kell gyónnia, mielőtt szentáldozáshoz járul. Fontos a lelki összeszedettség és az imádság, és az Egyház által előírt böjt megtartása is, valamint a megfelelő ruházat és viselkedés a Krisztus iránti tisztelet kifejezésére.

Az Eucharisztia misztériuma

A legszentebb eucharisztikus áldozatot kenyérrel és olyan borral kell végezni, melyhez kevés vizet kevernek, tehát számunkra érzékelhető földi anyaga a búzalisztből készült kenyér és a szőlő terméséből készült bor. A kenyeret és bort nevezzük színeknek. Ezen színek alatt Jézus Krisztus egészen egyedülálló és máshoz nem hasonlítható módon van jelen, ugyanis igazán, valóságosan és lényegileg van jelen: testével és vérével, lelkével és istenségével. Szentségi módon van jelen, azaz a kenyér és a bor eucharisztikus színei alatt az egész Krisztus: Isten és ember
A szentáldozást általában a kenyér színe alatt szolgáltatjuk ki, vagy a liturgikus törvények szerint mindkét szín alatt; szükség esetén pedig egyedül a bor színe alatt is.
Az eucharisztia ünneplését latinul vagy más nyelven kell végezni, feltéve, hogy a liturgikus szövegeket törvényesen jóváhagyták. A papok és a diakónusok az eucharisztia ünneplése, illetve az azon végzett szolgálat közben a rubrikák által előírt díszeket viseljék.
Az eucharisztia bármely napon és órában ünnepelhető és kiosztható, kivéve amikor ez a liturgikus szabályok szerint tilos. Az eucharisztikus ünneplést szent helyen végezzük, hacsak egyes esetekben a szükség mást nem kíván; ilyenkor az ünneplésnek illő helyen kell történnie. Az eucharisztikus áldozatot felszentelt vagy megáldott oltáron kell végezni; szent helyen kívül alkalmazható megfelelő asztal, de mindig terítővel és korporáléval.
A legszentebb eucharisztiát tartósan csakis a templom vagy kápolna egyetlen tabernákulumában őrizzük. A tabernákulum, ahol a legszentebb Eucharisztiát őrzik, legyen kiváló, látható, díszes és az imádságra alkalmas részében; legyen elmozdíthatatlan, készüljön szilárd, nem átlátszó anyagból, és legyen úgy elzárva, hogy a lehető legjobban elkerüljék a megszentségtelenítés veszélyét. A tabernákulum előtt, amelyben a legszentebb Eucharisztiát őrzik, állandóan világít egy külön lámpa, Krisztus jelenlétének jelzésére és tiszteletére (örökmécs).